„Nepopsatelná krása květů, půvab ptáka klouzajícího vzduchem, šumění větru ve stromech – kdykoliv a kohokoliv se může příroda dotknout v jediném neopakovatelném okamžiku způsobem zcela zvláštním, jedinečným a nenapodobitelným.“
Myšlenka Josepha Cornella – ředitele pro ekologickou výchovu školy Ananda – How – To – Live v Nevada City v Kalifornii, jednoho z nejproslulejších pedagogů ekologické výchovy, nabádá současné pedagogy k povznesení přírody na úroveň pravého zdroje pro vnímání sebe sama a života vůbec. Příroda se tak stává naší nejlepší učitelkou a zároveň nádherně vyzdobenou třídou.
Podle myšlenkové koncepce lesních školek jsou pedagogové průvodci, kteří pomáhají dětem objevovat a poznávat svět okolo nich a sebe samé prostřednictvím vlastních zkušeností. Práce s dětmi je ovlivněna ročním obdobím a aktuálním počasím, kterému se přizpůsobuje náplň činností. Aktivity probíhají převážně ve venkovním terénu a děti pracují s přírodními materiály.
Díky malému kolektivu je zajištěn individuální přístup k dětem s porozuměním jejich specifických potřebám.
Při výchovném působení vycházíme a inspirujeme se těmito pedagogickými přístupy:
- principy „RESPEKTOVAT A BÝT RESPEKTOVÁN
- montessori pedagogika
- waldorfská pedagogika
- liga lesní moudrosti
- flow a zážitková pedagogika podle metod Josepha Cornella
- dramatická výchova
- enviromentální výchova
- lesní pedagogika
- celostní učení
Petr Häfner z univerzity v Heidelbergu ve své doktorské práci porovnával v šesti spolkových zemích děti, které šly do první třídy z běžných MŠ s dětmi z lesních mateřských škol. Ve všech sledovaných ukazatelích (trpělivost, sociální chování, spolupráce, hudební, poznávací a pohybové dovednosti) vykazovaly mírně lepší výsledky děti z lesních mateřských škol. Díky zpětné reakci rodičů z prvních realizovaných pobytů v rámci lesního klubu můžeme i my potvrdit zlepšení ve výše zmíněných oblastech.
Výchovné a vzdělávací cíle
Klademe si za cíl přirozeně rozvíjet tyto dovednosti, schopnosti a znalosti:
- rozvoj hrubé a jemné motoriky
- verbální schopnosti
- komunikační schopnosti
- logické myšlení
- schopnost spolupracovat a sdílet
- respekt k přírodě a k ostatním lidem
- znalosti o přírodě a ekologii
- sebeobsluha
- zdravé sebevědomí
- rozvoj fantazie a tvořivosti
- umění se rozhodnout
Pedagogické metody
Rituál, pozorování, experimenty, dramatizace, tvoření, písně a říkadla, dílnička, ekonaratologie, volná hra, výlety a exkurze, autoevaluace, zážitkové portfolio.
Zvláštní pozornost věnujeme aktivnímu zapojení rodičů. Rodič je vnímán jako partner pro utváření výchovně – vzdělávacího procesu. Cílem je maximální otevřenost rodině a všem jejím členům, kteří mají zájem spoluvytvářet radostné zážitky v klubu. Tomuto cíli je nápomocné zapojení rodičů do dílčích oslav i jejich pomoc při každodenním chodu klubu.
Vzdělávací obsah
Vzdělávací oblast I. (člověk a svět)
Vycházíme z Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání. Vzdělávací obsah je sestaven tak, aby bylo dosaženo klíčových kompetencí, jenž jsou v něm popsány.
Klíčové kompetence:
- kompetence k učení
- kompetence k řešení problémů
- kompetence komunikativní
- kompetence sociální a personální
- kompetence činnostní a občanské.
Dílčí vzdělávací oblasti: Dítě a jeho tělo, dítě a jeho psychika, dítě a ten druhý, dítě a společnost, dítě a svět.
Součástí plnění RVPPV je i každodenní příprava předškolních dětí na přechod do ZŠ.
Vzdělávací oblast II. (svátky a slavnosti)
Obsah činností v průběhu roku je uspořádán do jednotlivých celků, které vycházejí tématicky z proměnlivého dění v přírodě a ročních svátků. Každý ze svátků tvoří projektový blok, který umožňuje prostřednictvím tradičních přírodních obrazů, rituálů a praktických činností prožít určitou konkrétní náladu a naplnit tak výchovný a vzdělávací cíl.
Vzdělávací oblast III. (příroda a les)
Tématické celky vycházejí z naší každodenní činnosti ve venkovním prostředí. Jejich cílem je přispění k vnímání sebe sama jako součásti širšího celku, objevování okolního životního prostředí a jeho ochrana.
Soubory ke stažení
- Vzdělávací obsah, PODZIM 2012 Vzdělávací obsah.doc (32,5 kB)
- Ukázka týdenního obsahu, téma „Zvířátka se chystají na zimu“ (příprava pedagoga): týdenní program.doc (24,5 kB)