Základní principy

Myšlenkou Lesní mateřské školy Šiška je vzdělávat děti jinak – s láskou k přírodě, respektujícím přístupem a partnerskou komunikací. Dbáme na bezpečné a podnětné prostředí, dobré mezilidské vztahy a spolupráci, aby se u nás cítili dobře nejen děti, ale i rodiče a pedagogové. Pravidelný pobyt v přírodě vede ke zvýšení psychické pohody a fyzické odolnosti dětí. Tato forma vzdělávání v přímém kontaktu s přírodou nabízí dětem plnohodnotnou přípravu do života.

Pobyt v přírodě

Děti pobývají venku celoročně a za téměř každého počasí. Souzníme s heslem „Neexistuje špatné počasí, pouze špatné oblečení“. Pedagogové, v roli průvodců, pomáhají dětem objevovat zákonitosti přírody.

Respekt k dítěti a jeho individualitě

Vycházíme ze zásad konceptu Respektovat a být respektován. Děti jsou v komunikaci a rozhodování vnímány jako partneři. Učíme je naslouchat, vyjadřovat svůj názor a vnímat názor druhého.

Rituály

Opakující se rituály poskytují dětem pocit jistoty a bezpečí. Pomáhají jim lépe se orientovat v průběhu dne a vědět, co je čeká. Mezi naše rituály patří ranní kruh, odchod do lesa a společná reflexe dne – často doprovázené básničkami a písničkami.

Svobodná hra

Při volné hře se děti učí vzájemné spolupráci a ohledu na druhé, porozumění a domluvě s ostatními. Odhadují své hranice, rozvíjejí přátelství a získávají sebedůvěru.

Učení prožitkem a všemi smysly

Prožitkové učení je dětem přirozené. Rozvíjíme jejich schopnost zaměřit se na detail i celek, soustředit se a pozorovat proměny přírody. Sledujeme proměnlivost ročních období, změny počasí, proměny rostlin, stromů i živočichů. Využíváme prvky badatelského učení – děti pomocí různých experimentů hledají samy odpovědi na otázky a ověřují si své hypotézy.

Projekty & exkurze

Díky projektovému učení mohou děti propojit své poznatky v širších souvislostech. Tento přístup rozvíjí myšlení, spolupráci a schopnost řešit problémy. Pobyt v přírodě obohacujeme o pravidelné návštěvy kulturních a vzdělávacích institucí – muzeí, knihoven či divadel.

Ekologická výchova

Děti se učí chápat přírodní zákonitosti, pečovat o životní prostředí a žít v souladu s přírodou. Seznamují se se základy permakultury, tříděním odpadu, sběrem bylin a plodů, poznáváním rostlin a zvířat, a péčí o zahradu.

Bezpečnost a zodpovědnost

Vedeme děti k tomu, aby rozpoznaly rizika v přírodním prostředí a přiměřeně na ně reagovaly. Podporujeme je v samostatnosti a zodpovědnosti při sebeobsluze, každodenních činnostech i podílení se na chodu školky.

Komunita a partnerské vztahy

Rodina je důležitou součástí školkového života. Rodiče vnímáme jako partnery a odborníky na své děti. Aktivně je zapojujeme do života školky – na slavnostech, brigádách i při provozu. Tvoříme společně komunitu, která je dětem přirozeným a bezpečným prostředím.

Lidé v Šišce

Jaroslava Pokorná

Ředitelka LMŠ, průvodkyně

S Šiškou spolupracuji od jejího založení. Vystudovala jsem veterinární medicínu v Brně a po narození syna jsem se začala zajímat o alternativní formy vzdělávání dětí. Život mě zavedl do lesních školek, s jejichž principy souzním a svou vášeň pro bytí v přírodě se snažím předávat dál.

Absolvovala jsem studium předškolní a mimoškolní pedagogiky, kvalifikační studium pro ředitele škol a školských zařízení, kurz pedagoga volného času, kurz přírodní pedagogiky, kurz manželů Kopřivových Respektovat a být respektován, kurz první pomoci pro pracovníky lesních školek a kurz Agrese je OK.

Jsem mámou dvou dětí, které vyrostly v Šišce. 😀

Martina Vyziblová

Průvodkyně, vedoucí předškolní přípravy

Jsem rodilá Brňačka s jihočeskými kořeny. Vystudovala jsem obory pedagogika, sociální pedagogika a poradenství na Masarykově univerzitě. Následně jsem prožila čtyři intenzivní roky v Muzeu romské kultury, kde jsem vedla doučování romských dětí a získala mnoho cenných zkušeností a silných zážitků. Také jsem přišla na to, že aby pro mě byla práce smysluplná, musím ji dělat „goďaha he jileha“„rozumem i srdcem“ . Příležitostně se věnuji překladům a korekturám romských textů.

V Šišce jsem začala pracovat při jejím vzniku, tak trochu náhodou – a postupně pevně zakotvila 😀 Absolvovala jsem kurz Respektovat a být respektován vedený manželi Kopřivovými a v průběhu let řadu dalších kurzů, zaměřených především na rozvoj dovedností předškoláků a školní zralost. Ráda chodím do lesa i do divadla, tančím a čtu dlouho do noci.

Ráda chodím do lesa i do divadla, tančím a čtu dlouho do noci.

Kateřina Šišková

Průvodkyně, vedoucí kroužku Elkonin

Narodila jsem se ve Zlíně, studium mne však zavedlo do Brna. Mám vystudovaný bakalářský obor logopedie na Masarykově univerzitě a v současné době studuji v tomtéž oboru navazující magisterské studium. Jsem absolventkou kurzu Trénink jazykových schopností dle D. B. Elkonina.

Na střední škole jsem se začala zajímat o lesní pedagogiku a respektující výchovu. Toto nadšení prohloubil můj půlroční pobyt ve Finsku, kde jsem nahlédla pod pokličku předškolního vzdělávání severských zemí. Věnuji se volnočasovým aktivitám dětí a mládeže v přírodě se spolkem Smaragd, se kterým pořádáme dvoutýdenní dětské tábory na Valašsku, v lese pod stany. Jsem dobrovolnicí v dětském domově pro děti s mentálním postižením. Hraji na ukulele a ráda s dětmi zkouším oromotorická cvičení na rozvoj jazykových schopností.

Ve volných dnech se toulám v lese, běhám po horách, lezu po skalách a sjíždím divoké řeky. Mojí vášní je stopování a low-cost cestování.

Vojta Hanzelka

Průvodce

Od pěti let jsme každé prázdniny jezdívali s rodiči do slovenských hor, později na vlastní čundry a přechody hor. Bytí v lese je mým nejoblíbenějším způsobem, jak trávím volný čas. Studoval jsem pět let na učitele zeměpisu a tělocviku. Odjel jsem na osm měsíců do Walesu, kde jsem se zamiloval do moře, hor, ovcí a žlutých keřů hlodáše. Tři roky jsem působil jako dobrovolník v Kontaktu bez bariér, kde jsem pak tři roky pracoval jako instruktor plavání tělesně postižených. Podílel jsem se na letním táboře v krajanské vesnici Čechohrad na Ukrajině. Vystudoval jsem sociální pedagogiku. Oženil jsem se a narodily se nám tři děti. Rok jsem s nimi strávil na rodičovské dovolené v Neapoli, kde jsme si začali vážit každého kousku trávy. Protože jsme chtěli, aby děti prožily předškolní období co nejlépe, přihlásili jsme je postupně všechny do Šišky.

Pracuji v jednom z nejstarších českých obchodů s vybavením do hor i lesa. Rád jezdím na kole, koloběžce, běhám po lesích, řádím s dětmi, sekám dřevo, pozoruji hvězdy, obdivuji krásnou architekturu, Josefa Šímu a k tomu poslouchám skupiny Radiohead a Už jsme doma.

Zuzana Drápelová

Průvodkyně, koordinátorka

Narodila jsem se a žiji v Brně, částečně i v Krkonoších, kam mě táhnou hory a staří přátelé. Na Fakultě tělesné kultury Univerzity Palackého v Olomouci jsem vystudovala obor rekreologie – pedagogiku volného času. Jsem bývalá skautka, akvabela a členka dramatického souboru. Během studií jsem působila jako instruktorka snowboardingu a lyžování, lektorka teambuildingových seminářů pro zaměstnance firem a průvodkyně trekových a cyklozájezdů v zahraničí. Spolupracovala jsem s Agenturou Mládež v akci při tvorbě seminářů pro mentory dobrovolníků. Před nástupem na rodičovskou dovolenou jsem vedla otevřený klub pro mládež na pracovišti Legato SVČ Lužánky.

Krátce po narození syna jsem se začala zajímat o alternativní pedagogické přístupy a způsoby výchovy dětí. Během rodičovské dovolené jsem absolvovala kurz cvičení pro děti a začala vést hudebně pohybový kurz pro rodiče s dětmi. Jsem iniciátorkou projektu dětského lesního klubu Šiška, jeho koordinátorkou a současně i pedagožkou. Mám ráda dobrodružství, zábavu, přírodu ve všech podobách, hory a pohyb. Absolvovala jsem kurz Respektovat a být respektován vedený manžely Kopřivovými.

Sani

Dobrovolnice

Hello, I’m Sani from Georgia. This is my first time volunteering, and I can confidently say I chose the perfect place to begin this journey. I graduated in psychology this year, and for a productive gap year, I decided to spend a year in Europe—and I chose Czechia! My practical work is primarily focused on children, and for my master’s studies, I’m considering specializing in child and adolescent psychology.

I have a passion for teaching and enjoy learning from both people and the environment around me. About one of my hobbies I can say that, back home, I love hiking, so even during winter, I won’t freeze in the forest here 😀

My biggest motivation is to gain psychoeducational expertise and support children with diverse needs in the future.

Jak to u nás vypadá

Lesní mateřská škola Šiška sídlí v klidné části Brna-Kohoutovic na okraji zahrádkářské oblasti Juranka. Naše zahrada je rozlehlá (asi 2000 m²) a mírně svažitá s ovocnými stromy, vyvýšenými záhony a přírodními herními prvky. Hlavním místem setkávání je mongolská jurta, doplněná několika stavbami a otevřenými prostory, přizpůsobenými celoročnímu provozu v přírodě. Výhodou je dobrá dostupnost školky veřejdou dopravou, školka je vzdálena od MHD zastávky necelých 400 m.

Zázemí

Jurta – mongolská jurta o průměru 6,5 metru tvoří srdce školky. Je zateplená ovčím rounem, má dřevěnou podlahu a v chladném období je vytápěna kamny na dřevo. Uvnitř najdete knihovnu, didaktické pomůcky, výtvarné potřeby a matrace pro odpočinek. Díky hornímu vrchlíku má jurta přirozené denní světlo a v zimě je osvětlována i uměle.

Pergola – krytá dřevěná, prostorná stavba slouží od jara do podzimu jako místo ke stravování, výtvarným a pracovním činnostem. Každé dítě zde má vlastní přihrádku, věšák na batoh a prostor na holínky.

Maringotka – v chladném období roku v ní obědváme a věnujeme se tvořivým činnostem. Je vybavena lavicemi, stolky, skříňkami a kamny.

Sociální zařízení – využíváme ekologické separační kompostovací toalety (dětské jsou doplněny malým sedátkem) a venkovní zastřešenou umývárnu s tekoucí teplou vodou. Pitná voda se dováží v barelech.

Kuchyňka – nachází se ve zděné budově, která je využívána současně využívána jako sklad. Připravujeme tady čaj a ohříváme vodu.

Zahrada

V horní části prostorné zahrady se nachází kruhové posezení s ohništěm, dřevník a koutek pro práci se dřevem. V dolní části mají děti k dispozici pískoviště, prolézačky, lanové překážky a dřevěný hrací domeček. K seznamování se základy zahradničení nám slouží vyvýšené záhony a bylinková spirála.

Les

Bezprostředně za brankou školky začíná les a obora Holedná – ideální prostředí pro každodenní výpravy. Děti zde mají svá oblíbená místa ke hře, k pozorování k i odpočinku. Obora nabízí možnost pozorování daňků a muflonů, delší procházka nás zavede k jezírkům nebo k ohradě s divokými prasaty.

Prostředí Lesní mateřské školy Šiška hraje klíčovou roli ve vzdělávání. Zahrada, les i zázemí podporují děti v samostatnosti, tvořivosti, zvídavosti a vztahu k přírodě. Děti si zde nejen hrají, ale i žijí. V bezpečí, v komunitě a v souladu s přírodním rytmem.